Tak naprawdę istotne są trzy etapy: zarezerwowanie parkingu przy lotnisku, przygotowanie „ładunku” podług szczegółowych wskazówek i odprawa. Parking powinien zajmować dowolną lokalizację tuż przy lotnisku, żebyśmy nie musieli przemierzać jeszcze ponadplanowej drogi z bagażami (w większości przypadków niezwykle uciążliwymi). Musimy z wyprzedzeniem przejrzeć dostępne oferty na stronach internetowych oraz wyselekcjonować parking z najdogodniejszym dojazdem i najszybszym dojściem na lotnisko. Sporo przedsiębiorstw umieszcza na własnych stronach Galerie zdjęć oraz filmy, z jakich możemy bezproblemowo wywnioskować, gdzie konkretnie znajduje się postój. Najlepiej sprawdzić najbliższe otoczenie, zapoznać się z mapami dojazdu oraz cennikiem. Jeżeli mamy na uwadze ładunek, wtedy należy zaznajomić się z konkretnymi informacjami dla pasażerów udostępnionymi przez Urząd Lotnictwa Cywilnego. Przede wszystkim z ewidencją obiektów niedozwolonych do przewozu w bagażu kabinowym, zawężoną infografiką omawiającą wnoszenie płynów, rozpylaczy i żelów na pokład samolotu. Przed odprawą musimy:
Należy pamiętać, że po dojechaniu na lotnisko czekają nas dwa ważne etapy: odprawa biletowo – bagażowa oraz kontrola bezpieczeństwa. Stąd proponuje się, aby udać się na lotnisko sporo przed godziną odlotu. Zatem zarezerwowanie parkingu lotniskowego z dowozem na lotnisko oraz odbiorem po przylocie jest nadzwyczaj wygodnym oraz skutecznym wyjściem. Dzięki niemu mamy możliwość wygospodarować naprawdę dużo drogocennego czasu. Odprawa biletowo – bagażowa rozpoczyna się w okresie określonym przez przewoźnika i jest oznakowana logo przewoźnika, nazwą portu finalnego, numerem rejsu oraz godziną wylotu. Dopiero po uzyskaniu karty pokładowej i oddaniu bagażu należy skierować się do kontroli bezpieczeństwa. Potem trzeba spokojnie czekać, aż samolot będzie całkowicie przygotowany do przelotu, a asystenci obsługi pasażerskiej poproszą nas na pokład.
Pierwszym rodzajem jest bagaż notowany, który jest przewożony całkowicie pod opieką przewoźnika. Podstawą odnotowania jest przekazanie przywieszki bagażowej, natomiast zastrzeżenia dotyczą przede wszystkim jego masy (egzekwowane są dodatkowe opłaty za połowę lub całość ładunku oraz za tzw. „nadbagaż”). Bagaż podręczny w ogóle nie jest zapisywany i przez pełen czas trwania lotu przebywa pod kontrolą podróżnego. Utrudnienia w takim przypadku dotyczą wagi oraz rozmiarów. Jeżeli nasz bagaż się w nich nie zawiera, zostanie przetransportowany jak ładunek notowany. Natomiast bagaż niestandardowy dotyczy nietuzinkowych przedmiotów, np. sprzętu sportowego. Doskonałym planem jest bez wątpienia wymierzenie naszego bagażu (jeśli nie zaopatrzyliśmy się w charakterystyczne torebki lub walizki wykonane zgodnie z normami udzielonymi przez ULC). Mamy szansę to uczynić w mieszkaniu bądź na parkingu lotniskowym, na który powinniśmy przybyć znacznie wcześniej.
W ekwipunku podręcznym w żadnym przypadku nie możemy posiadać broni palnej (oraz jakiejkolwiek innej broni), rekwizytów o ostrych rantach albo krawędziach, tępych instrumentów, produktów wybuchowych, substancji łatwopalnych, chemicznych, trujących, płynów i towarów o analogicznej lepkości. W ekwipunku ewidencjonowanym w ogóle nie wolno transportować żadnych artykułów eksplozyjnych, substancji zapalnych, chemicznych i toksycznych.
Do broni palnej należą, m. in. broń bojowa i sportowa (pistolety śrutowe, pistolety startowe, zapalniczki przypominające z wyglądu broń palną, czy urządzenia do miotania harpunów, włóczni i oszczepów). Nie wolno wieźć toporów, łyżew, scyzoryków lub noży sprężynowych, nożyczek o długości ostrza powyżej 6 cm czy rzutek z ostrymi krawędziami (przynależących do klasy rekwizytów o ostrych krawędziach bądź brzegach). Do instrumentów tępych należą kije baseballowe, pałki elastyczne lub sztywne, rakiety do gry w „lacrosse”, itp. Zagrożeniem dla zdrowia pasażerów i załogi są ponadto detonatory, gaz i pojemniki na gaz, repliki lub imitacje materiałów do urządzeń wybuchowych oraz ich części składowe, zapałki o przedłużonym ładunku siarkowym (tzw. sztormówki), oraz farby w aerozolu (mianowicie klasa: produkty wybuchowe i substancje łatwopalne). Poza tym w kabinie nie mogą znaleźć się płynne baterie elektryczne, rtęć, ”gaz pieprzowy”, miotacze żelu i płynów obezwładniających, materiały wywołujące choroby zakaźne, a także żele, pasty, emulsje (przykładowo syropy, dezodoranty, czy aerozole.
Bagaż ewidencjonowany nie może zawierać zwłaszcza dwóch ostatnich wariantów rekwizytów, czyli przedmiotów wybuchowych oraz substancji toksycznych i chemicznych.
Jeżeli jesteś zainteresowany ofertą postoju w pobliżu lotniska w Trójmieście, kliknij w ten link – parking lotniskowy Gdańsk