W ostatnim czasie na czołowym miejscu były rozgrywki online, które nie miały w gruncie rzeczy nic wspólnego z rzeczywistością. Co istotne – w ekspresowym tempie wyparły zabawy planszowe, prawdziwe szachy, scrabble itp. Paru użytkowników zasiadało przy swoich laptopach w domu na długie godziny oraz wpadało w nierzeczywisty świat (z myszkami takiej wydajności, że niełatwo było zwykłej osobie nadążyć wzrokiem za kursorem). Wynik był taki, że zależności interpersonalne w szerokim obszarze przeniosły się właśnie tam. Bywały sytuacje, w których osoby będące w tym samym budynku (np. na pierwszym i drugim piętrze), zamiast spotkać się face to face, przekazywały sobie sms-y, korespondowały ze sobą na Facebook’u albo grały ze sobą w sieci. Z jednej strony można rozmawiać o potężnym wpływie technologii na ludzkie życie, z drugiej – o bierności, lenistwie i zaraźliwej nieczułości na innych.Genialnym rozwiązaniem okazała się nadzwyczajna rozrywka escape room. Swoje początki posiada wprawdzie w świecie rozrywek wirtualnych, ale później przeszła istotne metamorfozy. Oparta była jedynie na tekście pokazującym się na monitorze komputera, który tyczył się opisu pokoju jak również zamiaru: ucieczki z niego. Sama treść powodowała, że zabawa fascynowała od samego początku. Na przestrzeni następnych lat gra escape room została przeniesiona do scenariuszy gier online. Ulepszono grafię i tym samym przyszła era „point and click”, czyli rozgrywek toczonych przed ekranem laptopa z myszką w ręku. Zabawa Escape room dotarł także do Polski i spotyka się każdego dnia z coraz większym zaciekawieniem. W niej nie ma czasu na oklepane scenariusze lub nudne dialogi. Gracz zostaje przeniesiony do oryginalnego pokoju, w którym spotyka się z innymi graczami.
Znajdują się tam osobliwe przedmioty, trzeba rozwiązać niemało zawiłych zagadek, wykazać się umiejętnością spójnego myślenia oraz zręcznością. Escape room to gra akcji, która rozgrywa się na żywo. Istotny celem jakichkolwiek przedsięwzięć jest opuszczenie pokoju razem z znajomymi. Wydaje się, że to wszystko jest banalne. Gracze jednakże posiadają konkretny czas na wydostanie się z pomieszczenia.
Na wstępie wszyscy gracze, którzy wybrali dokładny termin i porę, zostają zamknięci w pokoju. Muszą zbadać całe pomieszczenie. A odszukać w nim można naprawdę mnóstwo niezwykłych rzeczy! Gracze posiadają od 45 minut do godziny, aby rozwikłać wszystkie zagadki i opuścić pomieszczenie. Klucz może być ukryty dosłownie w każdym zakamarku. Każdy pokój to absolutnie nowa forma rozrywki. Scenarzyści dopracowali je w najmniejszych szczegółach, żeby dostarczyć niecodziennej rozrywki oraz zdumiewać do ostatniej chwili. Nie wszystkim udaje się wyjść z takiego pokoju. Kiedy zajdą takie okoliczności przychodzi osoba sprawująca pieczę nad pokojami i je otwiera. Na tymże etapie towarzysze zabawy mogą od niej otrzymać informacje, w jaki sposób trzeba było uciec albo odpowiedź pozostaje tajemnicą. Niespodzianką jest z pewnością fakt, że uczestnicy sami muszą zrozumieć historię pokoju – nikt im tego nie mówi. Czasami ma miejsce taka sytuacja, że gracze potrafią zadziwić samych autorów tajemnic i rozwiązują je w niestandardowy sposób, a mianowicie taki, jakiego nie przewidział scenariusz. Fundamentalnym założeniem jest niestosowanie siły, aby wydostać się z pomieszczenia.
Pierwszym rodzajem pokoju jest „Garaż słynnego żużlowca”. Scenariusz zakłada, że zainteresowani zakradają się do warsztatu znanego żużlowca i próbują odkryć tajnik jego zwycięstw. Ściślej mówiąc mają odnaleźć ukryty „skarb” w 60 minut, tymczasem okazuje się nim nie tajemnica sportowca, lecz klucz do normalnych drzwi, które zatrzasnęły się za nimi. Czy gracze dadzą się zdemaskować? Czy zachowają trzeźwość umysłu oraz zbiegną z pokoju? Innym typem pokoju jest „Czar PRL-u”. Drzwi, które się zatrzasnęły, w rezultacie są tunelem czasoprzestrzennym i gracze przemieszczają się kilkadziesiąt lat wstecz. Aby powrócić do naszych czasów muszą rozwiązać wszelkie zagadki i uciec z pomieszczenia. Czy „za komuny” ludziom żyło się lepiej? Jakie składniki znajdują się w eliksirze szczęścia? Trzeci wariant pokoju nawiązuje do słynnej opowieści o Smerfach i nazywa się „Smerfowa Kraina”. Scenariusz bazuje na ujęciu smerfów przez złego czarownika Gargamela do swojego mrocznego zamku. Tam wytwarza eliksir, który ma na zawsze unicestwić wszystkie niebieskie istoty. Za jednym ze elementów musi udać się w podróż i to jest jedyny moment, żeby ocalić porwane smerfy. W zamku skrywa się wiele pułapek, a uczestnicy są jedyną możliwością na ocalenie. Ostatni pokój, ma nazwę: „Tajemniczy pokój nr 4”, to miejsce, które akurat przenosi się do innego wymiaru. Żadne inne informacje nie są przekazywane uczestnikom przed wejściem do niego. Czy ktoś jest chętny? Escaping room można zamówić na szczególne okazje (np. na urodziny, wieczór kawalerski) również dla pracowników instytucji, aby połączyć ich i zachęcić do kreatywnego działania. Dom Kłódek w Toruniu może również wykonać indywidualną ofertę, czyli dopasowaną do życzeń przyszłych graczy. Zapraszamy na stronę Domu Kłódek w Toruniu: Escape Room.