W wielu ośrodkach zajmujących się udoskonalaniem metody jazdy mamy szansę wypatrzyć ofertę szkoleń dla kierowców pojazdów uprzywilejowanych. Od bardzo długiego czasu cieszą się sporym wzięciem – zarówno te na sanitarki, jak również na samochody Służb Bezpieczeństwa. Ten fakt nikogo nie dziwi – można po nich bardzo szybko znaleźć zatrudnienie. Nadmienione kursy mają w głównej mierze przygotować prowadzącego pojazd do właściwego reagowania w rozmaitych sytuacjach, nieraz nadzwyczaj uciążliwych oraz wyjątkowych. Przeprowadzanie manewrów na trasie, przejeżdżanie na sygnale przez skrzyżowanie na czerwonym świetle bądź naruszanie zasady nie przekraczania pewnej prędkości i szybkie zatrzymywanie pojazdu – to jedynie niektóre z zagadnień, jakie stoją przed kierowcami. Najczęściej instruktorom najbardziej zależy, by prowadzący opanował sztukę sterowania samochodem wówczas, kiedy wydaje się to nierealne. Utracenie kontroli w każdej chwili potrafi spowodować nieszczęśliwy wypadek. Adresatami zajęć są kierowcy, którzy zamierzają pracować w rządowych placówkach zajmujących się chronieniem ludzkiego zdrowia oraz życia, zabezpieczaniem porządku publicznego, wożeniem wartości pieniężnych bądź usuwaniem pożarów.
Harmonogram kursu zawiera zatem ćwiczenia prowadzone na rozmaitych powierzchniach: na płytach poślizgowych czy torze szkoleniowym. Kurs podstawowy trwa 14 godzin i mieści w sobie 6 godzin wykładów oraz 8 godzin ćwiczeń praktycznych. Jakie problemy mają możliwość pojawić się na ćwiczeniach? Po pierwsze z obszaru kodeksów ruchu drogowego, problematyki powstawania wypadków na trasie, psychologii przewozu czy metody jazdy w ograniczonych warunkach. Kurs kończy się bez wątpienia sprawdzianem z części akademickiej i części praktycznej.
Egzamin z części akademickiej trwa 25 minut oraz obejmuje 20 pytań w postaci testu. Uczestnik musi obowiązkowo zaznaczyć trafnie tylko jedną odpowiedź. Dodatni rezultat sprawdzianu mamy możliwość otrzymać, jeśli co najmniej 16 odpowiedzi jest prawdziwych.
Test z części praktycznej obejmuje odbycie określonych manewrów, m in. wymijania przeszkody albo hamowania na zakręcie. W przypadku kiedy uczestnik niewłaściwie zrobi dwa razy takie samo zadanie, zdobędzie niekorzystny wynik z testu.
Na pierwszym miejscu jest dysponowanie prawem jazdy określonej kategorii. Oczywiście ktoś, kto chce być kierowcą – konwojentem bądź kierowcą pojazdu Straży Pożarnej, musi obowiązkowo posiadać doświadczenie. Uczestnikiem zajęć krótko mówiąc nie może być zatem osoba, która świeżo odebrała prawo jazdy. Liczba godzin każdego kursu jest dostosowywana do kompetencji oraz zdolności każdego kierowcy (kurs zasadniczy, kurs rozszerzony). Podstawowym wymogiem jest również skończenie 21 lat i posiadanie ważnego zaświadczenia od lekarza medycyny pracy i od psychologa. Sprawdzą oni, czy nie ma jakichkolwiek przeciwwskazań do przyjęcia do pracy jako uprawnionego kierowcy.
Podczas zajęć wszyscy uczestnicy będą zdobywać wiedzę z zakresu psychologii transportu. Na zajęciach zaznajomią się z tematem stresu, który bardzo intensywnie wpływa na funkcjonowanie za kierownicą. Jego źródłem potrafią być skrajnie niekorzystne sytuacje na drodze czy sprawy życiowe transportowanych pacjentów. Zajęcia w formie wykładów mają za zadanie przybliżyć kierowcom takie problemy, jak: wpływanie osobowości na podejmowanie decyzji na drodze, ogromnego stresu, napojów z alkoholem i pozostałych środków upajających na płynność sterowania pojazdem.
Psychologia transportu obejmuje elementy psychologii percepcyjnej, neuropsychologii, psychologii zdrowia i wielu innych dyscyplin. Na kursie dla kierowców pojazdów uprzywilejowanych w zasadzie nie będzie egzekwowana szczegółowa znajomość wszystkich zagadnień, ponieważ jest to cel studiów podyplomowych. Ostatnio niniejsza nauka prężnie się rozwija, bowiem bardzo dużo osób mających prawo jazdy planuje mieć określoną specjalizację, np. zamierza dostarczać wartości pieniężne lub cierpiących pacjentów do szpitala.
A z innej strony kilkunastu psychologów jest zajętych zgłębianiem osób mających prawo jazdy, jako grupy społecznej bardzo narażonej na napięcia psychiczne oraz różnorakie inne dolegliwości. Można tutaj wyszczególnić chociażby zbyt dużą liczbę godzin spędzonych w samochodzie, utrudnione związki z rodziną (u kierowców podejmujących zatrudnienie w transporcie globalnym) czy większe procentowo narażenie na wypadki drogowe.
Pierwsza grupa kursantów – tutaj będą zapisane osoby, które doskonale znają przepisy, mają wypracowane adekwatne nawyki oraz w ogóle nie robią żadnego niebezpieczeństwa w czasie prowadzenia pojazdu. Szkoleniowcy będą bazować na dwóch pożądanych cechach owych uczestników: zdolności spostrzegania ryzyka i na chęci poprawiania swoich błędów.
Druga grupa uczestników – tu zapisani zostaną kierowcy, którzy niechcący wywołują zagrożenie dla innych uczestników jezdni. Planują poprawić swoje błędy (mino, iż popełniają ich sporo), chcą uczyć się właściwego reagowania w skrajnych warunkach.
Trzecia grupa kierowców – do niej będą chodzili kierowcy, jacy umyślnie wywołują przeróżne zagrożenia i z premedytacją zachęcają innych do ryzykownych zachowań. Jednocześnie planują poprawić swoje błędy oraz wykazują się gotowością zdobywania kompetencji oraz doskonalenia swoich umiejętności.
Jeżeli zamierzasz dowiedzieć się dużo więcej, wejdź w link po prawej stronie – http://www.szkoly-jazdy.com.pl/kursy-prawo-jazdy/pojazdy-uprzywilejowane/