Warsztat samochodowy z serwisem aut dostawczych
3 października, 2020
DJ konferansjer na wesele – profesjonalna obsługa wesela
9 grudnia, 2020

Profil zaufany czy certyfikat kwalifikowany

Sieć daje ciągle ogromną liczbę możliwości, posługując się nim możemy wykonać co raz więcej spraw, też urzędowych i administracyjnych. Aby to osiągnąć można głównie stosować dwa typy uwierzytelnienia tożsamości: osobisty profil zaufany albo certyfikat kwalifikowany.

Obie te metody stworzono do zastąpienia do tej pory wykorzystywanego podpisu własnoręcznego. Chociaż nie zastępują go na stałe, dla znacznej ilości właścicieli firm wykorzystanie elektronicznych sposobów potwierdzenia tożsamości jest bardziej komfortowe i oszczędza znaczną ilość czasu. Warto wspomnieć, że załatwianie spraw m.in. urzędowych zazwyczaj wiąże się z przesyłaniem wniosków. Korzystanie z elektronicznych wariantów pozwala na zmniejszenie czasu, jaki dotychczas należało poświęcić, by dotrzeć do urzędu, często również poczekać w kolejce, a dopiero potem załatwić formalności. Dzięki profilowi zaufanemu i certyfikatowi kwalifikowanemu, te same sprawy da się wypełnić bez wychodzenia z mieszkania.

Co wybrać? Profil zaufany czy e-podpis ?

Na wstępnie od razu warto zauważyć, że certyfikat kwalifikowany dostarcza większych możliwości w przeciwieństwie do profilu zaufanego. Wybierając pomiędzy profilem zaufanym, a kwalifikowanym e-podpisem warto na początek stwierdzić, jak będziemy go stosować. Profil zaufany przyda się tylko w sprawach urzędowych  np. do kontaktu z ePUAP, ZUS oraz CEIDG. Elektroniczny certyfikat ma jednak obszerniejsze przeznaczenie, z uwagi na co spora część przedsiębiorców go preferuje. Osobisty e-podpis jest wielofunkcyjny i potwierdza każdy plik, jaki można było do tego momentu podpisywać ręcznie. Zgodnie z tym obok spraw czysto urzędowych przez elektroniczny podpis można sygnować też m.in. umowy, e-maile oraz kontrakty ze wspólnikami biznesowymi.

Znaczącą różnicą pomiędzy profilem zaufanym, a podpisem kwalifikowanym jest to, że pierwszy z nich jest zupełnie darmowy, natomiast za elektroniczny podpis kwalifikowany trzeba zapłacić. Biorąc jednak pod uwagę jego szersze zastosowanie, warto rozważyć zakup. Kwalifikowany podpis będzie aktywny na okres roku, 2 lub 3 lat, ale da się go bez przeszkód reaktywować. Profil zaufany także ma swój odnawialny termin sięgający 3 lat.

Jeśli dana osoba potrzebuje zaledwie kontaktu z urzędem i administracją, profil zaufany będzie absolutnie wystarczający. Z kolei e-podpis okazuje się standardem w biznesie. Pomimo kosztów  – właściwie niewielkich, dzieląc cenę na cały czas ważności podpisu – jego zastosowanie jest tak potrzebne, że w co raz większej ilości firm stanowi fundament efektywnego działania w firmie. Zwłaszcza, że e-podpis tworzony pod kontrolą współczesnych udoskonaleń technologicznych, gwarantujących sprawdzone bezpieczeństwo.

Zalety uzyskania podpisu kwalifikowanego

Obok takiego samego wykorzystania, które oferuje profil zaufany, elektroniczny podpis  umożliwia też dopełnianie różnych innych innych dokumentów. Dla przykładu stosując osobisty e-podpis m.in. można sygnować i składać sprawozdania i deklaracje do KRS i w systemie Płatnik, JPK, czyli Jednolity Plik Kontrolny, zatwierdzać kontrakty oraz uczestniczyć w aukcjach i przetargach elektronicznych. Poza tym pozwala na podpisywanie faktur i Jednolitych Europejskich Dokumentów Zamówienia. To zaledwie kilka przykładów. Elektroniczny certyfikat służy podpisywaniu wszystkich istotnych dokumentów i ma tę samą moc prawną co odręczny podpis.

Jak zdobyć podpis kwalifikowany?

Osobiste e-podpisy rozprowadzane są przez certyfikowanych dostawców przez Narodowe Centrum Certyfikacji. Wśród najbardziej rozpoznawalnych jest certyfikat Eurocert. Żeby zdobyć osobisty e-podpis trzeba wykupić w jednym ze sklepów partnerskich Eurocert pakiet zawierający potrzeby sprzęt i program, przy tym określając, na jaki termin ważności certyfikat będzie nam użyteczny. Po uzyskaniu pakietu, trzeba zainstalować program do obsługi podpisu na wybranym komputerze, a następnie udać się do siedziby punktu sprzedaży, w którym odpowiedzialny pracownik zweryfikuje tożsamość nabywcy. Tylko takim sposobem e-podpis zostanie aktywny i możliwy do użycia. Wypełnienie formalności w siedzibie nie zajmuje więcej niż ok. 15 minut i trzeba na nie przygotować dokument tożsamości i fakturę zakupu podpisu kwalifikowanego.

W jaki sposób korzystać z certyfikatu kwalifikowanego?

Od momentu instalacji programu na wybranym komputerze i aktywacji certyfikatu kwalifikowanego, przez zatwierdzenie tożsamości, można korzystać z podpisu bez ograniczeń. Obsługa programu nie powinna sprawić większego kłopotu. Należy podłączyć czytnik,  wprowadzić kartę, po czym przez program prostą funkcją „podpisz” wstawić na wybrany plik elektroniczny podpis, kierując się wskazanymi opcjami dotyczącymi formatu.

Chociaż podpis kwalifikowany używany jest często między  przedsiębiorstwami, jest on także dostępny dla osób prywatnych. Taki e-podpis zapewni pełne bezpieczeństwo i poprawność dokumentów podpisanych z firmami, urzędami lub innymi osobami prywatnymi.

https://podpis-elektroniczny.blacksoft.pl/

Podpis elektroniczny

Strona używa cookies
Ok